radim hanousek studuje jazzovou interpretaci na JAMU v Brně.



radim hanousek foto saxofonista, improvizátor, autor hudby

Radim Hanousek se soustředí na různé podoby improvizace, intermedialitu a projekty na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby a to jako interpret (saxofonista, basklarinetista) i jako autor hudby.
V roce 2009 spoluzakládal norsko-české jazzové kvarteto NOCZ (dále Didrik Ingvaldsen, Dag Magnus Narvesen, Marian Friedl) a od roku 2013 vede vlastní autorský projekt spojující jazz, improvizovanou a soudobou hudbu Dust in the Groove.
V roce 2018 získala Hanouskova skladba It Could Happen první místo ve Skladatelské soutěži Karla Krautgartnera pro jazzový orchestr, kterou každoročně vyhlašuje Concept Art Orchestra.
Od roku 2021 organizuje pro Prague Music Performance 30-60členný PMP Orchestra. PMPO koncertně předvedl skladby Anthonyho Braxtona a Roscoe Mitchella za přítomnosti autorů. V roce 2023 PMPO provedl ve světové premiéře Braxtonovu operu Trillium X a vystoupil na festivalu nové hudby v Darmstadtu.
Jako improvizátor Hanousek spolupracoval kromě předních představitelů české scény i s mnoha umělci ze Švýcarska, US, Norska, Německa, Portugalska, Francie, Rakouska a Itálie (Roland Dahinden, Didrik Ingvaldsen, Hildegard Kleeb, Ayako Kato, Claudia Cervenca, Samuel Dühsler, Yoram Rosilio, Michael Fischer, Iva Bittová, Dag Magnus Narvesen, Rieko Okuda, Tobias Delius, George Cremaschi, Hernâni Faustino, …). příležitostně vystupuje s Vienna Improvisers Orchestra. Spoluorganizuje mezinárodní setkávání improvizátorů FreeForms.
Je autorem hudby pro řadu ansámblů (Faun Ensemble, Dust in the Groove, Mikroopery, Lichtzwang, Contriology, Radost Ensemble, NOCZ, Corazon Quartet), hudby k divadelním představením (Mikro-Teatro, Feste, D’epog, Orbita) a audioknihám (Albatros).
Radim Hanousek také organizuje workshopy pro děti a klienty s mentálním postižením na téma improvizace a grafické partitury.
Řadu let spolupracuje s Filharmonií Brno a divadlem Husa na provázku.
S projekty NOCZ a Dust in the Groove vydal řadu alb u labelu Hevhetia, poslední dvě alba vyšla u Ma Records.
Je dramaturgem mezinárodního festivalu zvukových umění FAUN, jazzového programu mezinárodního festivalu Ponavafest Brno a zorganizoval již tři ročníky Festivalu ošklivé hudby.

radim hanousek foto

rozhovor na rádiu Proglas (Milan Tesař 10/2022)

Brno - město hudby (Helena Bretfeldová 05/2021)

Český rozhlas Jazz (Petr Vidomus 10/2020)

rozhovor pro Český rozhlas Jazz (Milan Tesař 04/2019)

"Hanousek - gejzír nápadů"
All About Jazz 5/2014 - John Kelman (o koncertě NOCZ na MaiJazz fetivalu Stavanger)

"Hanouskova hudební invence se v konkrétním díle napájí z podzemních zdrojů undergroundu, je mu blízká estetika kabaretu stejně jako obskurní postupy avantgardních The Residents či experimentální dechovky, kterou v našich končinách reprezentuje například František Skála. Zásady tvorby uličního názvosloví jsou svěží, kontaktní a vtipnou skladbou, která elegantně i bodře reaguje na bizarní veřejnou vyhlášku města Brna. Dílo je jedním z dokladů, jak současné umění může přiléhavě a výstižně reagovat na aktuální podněty a podobně kuriózní společenské jevy. Provedení bylo zdařilé také po interpretační stránce."
Ostravské dny podruhé 08/2023 - Milan Bátor

"Hanousek se představuje jako skladatel soudobě hudebně přemýšlející s jazzovou duší, jeho progresivní skladby se nesnaží provokovat, jsou vstřícné předsudky nezatíženému posluchači."
UNI 1/2021 - Vladimír Kouřil

"Sólista Radim Hanousek dodává jedno brilantní sólo za druhým."
Salt Peanuts* 12/2014 - Jan Granlie

"Saxofonistu, basklarinetistu a skladatele Radima Hanouska považuji za jednoho z nejinvenčnějších hudebníků v srdci Evropy."
SkJazz 11/2020 - Jan Hocek